Wednesday, October 29, 2008

BS - Bull Scientologi

Mannen mittemot mig ber mig hålla i två metallstavar, lika stora som en Red Bull-burk fast utan botten och med sladdar kopplade mellan sig och en apparat som ser ut som en gammaldags våg, fast utan vågskål. Jag uppträder nog lite trögt för jag fastnade med blicken på hans huvudform som påminner om en Ahlgrens-bil, fast tillplattad och upp och ned.
"Burkarna" är ljumma i mina händer och han förklarar att det går en ström genom dem, så svag att den knappt skulle kunna driva en liten klocka men som ändå kan uppfatta "stress" och med hjälp av "stressvågen", eller vad man ska kalla den, kunna visa på stresskänning hos den som håller metallstavarna i händerna.
I detta fall jag.
Jag var på väg hem från en fika med Fredrik med mobilspaning och backgammon som jag gick förbi en man, knappt fem minuter från mitt hem, han frågade om jag ville, och hade tid, att ta ett stresstest. Eftersom jag inte hade något alls att göra så tänkte jag att det nog kunde vara intressant och följde således med honom in genom porten där en, för mig, ny skylt med texten "Scientologikyrkan", hängde bredvid.
Redan då började jag ana ugglor i mossen och på lappen jag fått stod det mycket riktigt.. få se nu.

såhär:

ORO, STRESS eller UTBRÄNDHET?

Ditt undermedvetna påverkar dig.

Ta reda på vad du kan göra åt det!


Bla bla bla.

....Scientologikyrkan / Dianetikcenter
...

På frågan om jag hört talats om dem gav jag väl ett av de vanligaste svaren "Jo, Tom Cruise är väl lite av deras skyltdocka?"
- Mja.. jo, han är med..

Väl uppe på översta våningen i huset blev jag hänvisad till en "Juan", tror jag, som satt i en soffa och skulle agera tidsdödare under tiden som han som utförde testet blev ledig.
Juan började prata om energidrycker och visade sig jobba inom ett pyramidförsäljningsföretag som sålde energidrycker.
Drycken ifråga, som ska vara ett nyttigt alternativ till Red Bull innehåller ingen koffeein utan vitaminer istället. Speciellt vitamin-B. Alla varianter, jättemycket. Verve hette den och att lyssna på hans information var precis lika jobbigt och irriterande som ni kan uppleva det är att klicka på länken där.

Det var nu ungefär tre minuter sedan jag träffat på mannen som först frågat mig om ett stresstest och nu försökte nån okänd man sälja in mig på den här idén om att sälja vidare Verve-energydrink, och det bästa är ju att DHL kör ut hela flak med denna dryck till dig som du sedan säljer vidare. Jag fick ett litet smakprov på ungefär två och en halv matsked, och då höftar jag lite i överkant, och det smakade som slät och slemmig nyponsaft, utan nyponsmaken.

Som tur är fick jag ett sms om att jag gärna fick ta mig ned till tågstationen för att möta upp Sandras vänner som ska hälsa på hos henne och eftersom Sandra lämnat sina vinterkläder hemma (vem behöver såna när man ska stanna över vintern i Berlin?) så fick jag lova henne att skicka en rock, vantar och halsduk med hennes kurirer så att hon inte behöver frysa mer än absolut nödvändigt, nu när hon inte kan bli värmd av mig.

Det smset räddade mig från ett par minuters tjat om denna jävla energidryck och när jag efter att väääldigt långsamt ha läst vad det stod minst fem gånger så var det min tur i stresstestkön som nu bestod av..mig.

Så med metallstavarna i händerna tittade jag forskande på mannen som sa sig heta "Inge" och han ville att jag skulle tänka på stressande situationer.

- som vaddå?, frågade jag. Är det inte ett test ifall jag känne mig stressad?
"jo men tänk på något som du finner stressande"
Jag kunde tyvärr inte hejda mina snabbt formulerade meningar från att ansamlas men jag stoppade dem från att ge sig själva luft och började istället återskapa bilder från vår senaste innebandymatch, vilket vi till mitt och mitt lags stora förtret förlorade.

" Titta! Nu känner du dig stressad, nu rör sig mätaren".

På den vågliknande apparaten till vilka sladdarna från mina stavar var kopplade rörde sig en mätare likt en geigermätare eller som volymvisare på gamla stereos.

- Jahaja, så om jag är stressad går den åt höger?

"Precis! Så fungerar den, och den känner av det direkt!"

- Vad betyder det om den ligger längst åt vänster då, är jag helt avtrubbad eller sovandes då?

" Det vet jag inte.. jag vet bara att den går åt höger om man är stressad."

Nåja, han vet inte hur denna fantastiska apparat som är helt makalös fungerar..
Nästa fråga som han ställde var helt enkelt "känner du dig stressad över något annat?"

Det fick mig att tänka och jag blev helt blank i skallen medans jag försökte komma på något att känna stress över. Jag är ju vanligtvis ganska lugn av mig eftersom jag lärt mig själv att stress oftast bara gör att allt blir en ohanterlig hög med skit.

"NU tänker du på något stressande igen!", ropar han medans jag sitter där i min hjärndvala och i godan ro försöker finna något svar på hans fråga.
Jag blev förvånad och hoppade till lite, då rörde sig mätaren återigen och jag insåg att den reagerade på ifall jag klämde ihop handen eller inte. Så jag började klämma och släppa taget, om vartannat, varpå mätaren for fram och tillbaks som besatt och detta fick Inge att utbrista "Vad tänker du på!?"

- Mjoo... (här funderade jag på att ljuga ihop en historia om att jag kanske glömt stänga av kaffebryggaren eller att jag kanske har fått cancer) jag tänker på jobbet, att jag inte lär mig danska och sånt, siffrorna är så svåra och det är jätteträligt (nog för att jag inte är jättebra på danska men siffrorna kan jag fan i mig.)

"Jaha, något mer?"

- Alltså, jag hittade bara på det där, den reagerar ju bara på ifall jag kramar ihop handen eller inte, jag har inte tänkt på något alls så är det något annat i det här så kallade stresstestet som kan vara intressant?

Här blev han förvånad och verkade inte alls förstå att mitt hjärta inte skenade iväg likt en flock föräldrar efter den sista kvarvarande leksaken inne på leksaksaffären som just De ska ha till just Deras barn.

- Om den här påhittade apparaten är det enda så har jag slösat bort min tid.

" Nej men, den här boken är väldigt intressant och den lär alla människor att uppnå sin fulla potential ihop med hur de ska utveckla sina sinnen och behandla sin stress".

Han verkar lite misstänksam mot mig nu då han nog insåg att jag inte alls var imponerad av det meningslösa stresstestet som antagligen skulle kunna få en sovande kattunge att bli ordinerad tung anti-stress-medicinering.

Boken han visade var skriven av L. Ron Hubbard som tydligen har skrivit ca en fantasibiljon sidor i ämnet, samlade i 16000 verk på alla nutida, utdöda och kommande språk. Boken är, citat "något varje människa borde Födas med!", och inte bara denna utan ALLA hans böcker.
Vore så fallet kan jag förstå ifall min flickvän verkligen inte skulle vilja föda barn då det förutom en kanske 3 kilo tung liten unge även skulle ploppa ut minst 45 st 3-700 sidor tjocka böcker. Vilket är ganska mycket.

Han orkade inte förklara för mig själv vad boken handlade om utan visade bara baksidan och uppmande mig att läsa. Det viktigaste som står där är tydligen "har lästs av över 20 miljoner människor", vilket han påpekade om och om igen.

"Jag är inte helt säker på det här men Mein Kampf har väl lästs av säkert 50-60 miljoner människor och det är väl inte en bok jag går och rekomenderar alla att läsa bara för det. Är alla de 20 miljonerna scientologer som tvingats betala för att få läsa en bok?" (han hade tidigare svarat på att han inte alls visste ifall L. Ron Hubbards böcker varken finns att låna på svenska bibliotek eller köpa i bokhandlar, förutom i deras egen.)

- Ja men.. (han verkade här själv vara i behov av stressbehandling) de 20 miljonerna har haft jättestor nytta av denna bok!

" Ok.. well, jag vill inte köpa någon bok här och vill jag läsa den så letar jag på ett bibliotek. Jag håller mig så länge till gamla visa ord av Dalai Lama, som verkar vara den här Hubbards föregångare då de verkar behandla samma ämnen, fast Lama nog var först, i dessas två fall."

I bokens första sidor hann jag dessutom skymta en bild på "stressmaskinen" och en förklaring under som löd något i stil med; "Blabla, helig relik och ovärderlig inom vår kyrka"

Så denna Uppfinnar-Jocke-pryl som så precist bedömt mig vara en mycket stressad människa, i desperat hjälp av Hubbards och scientologernas hjälp, som bara kostade 159 kronor för den här boken, är alltså HELIG för dem.

Där kände jag att det fick vara nog, tackade för mig och sa att jag åtminstone fått se insidan på ett nytt hus.

Där lämnar jag nu och lutar mig tillbaks med en whisky för att lyssna på haglet som attackerar Malmö i skrivande stund.

För den som verkligen har tråkigt en dag, gå förbi Amiralsgatan 20 och plocka upp ett "Standard Oxford Kapacitetsanalys" (som rubriken lyder). Det är ett litet, tunt häfte med 200 frågor att kryssa i tre olika svarsalternativ på och som du sedan kan skicka in för att bli utvärderad av scientologerna.

Här är tre av mina favoriter:

# 88 Om du invaderade ett annat land, skulle du då känna sympati för vapenvägrare i det här landet?

# 113 Skulle det krävas en definitiv kraftansträngning från din sida för att tänka på självmord?

# 114 Anser du att du har en energisk inställning till livet?

2 comments:

Anonymous said...

Fantastiskt! Jag är glad för din skull att du fick träffa dem hanahaha! När jag själv gjorde det för många år sen fick jag minsann inte testa en sån där fin apparat. Jag fick bara göra deras personlighetstest. Jag tänkte noga på varje fråga och försökte skapa mig själv den perfekta personligheten, så att de skulle bli förvirrade av att inte ha nån anledning att sälja mig någon kurs. Och jag lyckades jävligt bra! Jag var en jättebra person på alla punkter, utom en: jag var tydligen för kritisk! Så då borde jag gå en Kommunikationskurs (min "kommunikationsnivå" var typ 95%, vad nu det skulle betyda, men det var väl den enda kurs som tillnärmelsevis skulle kunna tänkas passa in på nån med problemet att hon är "för kritisk").

Stackars, stackars människor. Jag fick se en skitrolig propagandafilm också, mot läkarvetenskapen och psykiatrin, och jag önskar så att jag kunde hitta den igen nånstans på nätet. Den var verkligen over the top alltså. En lam som blev frisk med hjälp av Boken, och läkarna och psykiatrikerna blev jätteoroliga för att nu kommer de ju att förlora sina arbeten.

Anonymous said...

bra start