Tuesday, September 7, 2010

En skoldebatt.

Idag bokade jag in mig själv framför tv'n för att följa partiledarutfrågningen angående skolan, med följden att jag skrev mitt första offentliga inlägg rörande politik, någonsin. Frågan var, Vem vann? på ur.se/skolfront.

Såhär efteråt känner jag mig ganska stolt och glad över att ingen kan ställa mig några motfrågor, här och nu, eftersom jag inte vill kalla mig politiskt insatt..
För att se ifall detta är ett nytt sätt för mig att få någonting upplagt här så testar jag med att bara kopiera in skiten och se om det väcker lusten att göra det fler gånger.
"Ingen vann, Sverige förlorade."
"Varför handlar alla partiers skolpolitik om nya betygsystem, "ordning och reda" (med galna förslag om föräldranärvaro) och huruvida vi ska ta skatt från friskolor?
Det sägs nästinill ingenting om hur våra elever ska bättre resultat genom ett bättre inlärande, bättre lärare, mer kreativitet och hur Sverige ska få en bättre skola.
Hela skolpolitiken känns uppgiven och förlegad, fullständigt tom på idéer och framtidsförhoppningar. En statsminister som pratar om "när jag gick i skolan" och en skolminister som brinner för bestraffningar av olika slag, och inte hur han ska göra lärandet i skolan bättre. Det är skrämmande. Jag har aldrig känt sådant obehag inför en politiker som jag gör inför Björklund, han framstår som rent farlig för Sveriges framtid (som han tyvärr har högsta ansvaret för).
Om Sverige inte ska halka efter ännu mer i världen, stort sett, framförallt när det gäller utbildningsnivå, känslan av lycka, framtidsutsikt och social acceptans, så måste vi satsa ordentligt på skolan NU och fortsätta med det i många, många år framöver.
Mitt i allt detta befinner sig lärarna, som mer och mer känns som offer för skolpolitiken. Sett ur mitt, och många av mina vänners perspektiv, så har nästan varenda en av de lärare vi beskrivit som "bäst", "inspirerande", "får mig att vilja gå till hans/hennes lektioner" etc, kommit utifrån eller varit nutexaminerade men som i samtliga fall fått sluta pga att någon gammal, trött, dålig lärare ska ha tillbaka sin plats eller någon annan paragrafsliten anledning. Hade jag fått behålla de lärare som faller in under den första beskrivningen så hade jag utan problem fått högsta betyg i de ämnena, vilket skulle gjort en enorm skillnad i mitt slutbetyg.
Tyvärr blev det inte så för hur det gick för eleverna var inte intressant, våra namninsamlingar betydelselösa och våra betyg, i slutändan, fullständigt oviktiga. Olyckligtvis nog har detta fortsatt gälla mina yngre vänner, kompisars småsyskon och mina kusiner. Det är samma sak och ingenting lär hända, för skolpolitiken tittar åt fel håll och är rätt och slätt för dålig för att förstå bättre.
Att tillåta religösa friskolor är också smått vansinnigt, i skolan ska man lära sig fakta och bli förberedd att göra fria val och nå framgång i livet, inte bli indoktrinerad och begränsad."
Med detta har jag nog besvarat min egen fråga ifall jag kommer orka klipp och klistra mer i framtiden då "klistra in funktionen" inte alls fungerar.
Dagens I-landsproblem.
Och allting ser ju dessutom kaotiskt ut hur jag än försöker lägga upp det.
Motherfurk!

1 comment:

Olle said...

"nästan varenda en av de lärare vi beskrivit som 'bäst', 'inspirerande', 'får mig att vilja gå till hans/hennes lektioner' etc, kommit utifrån eller varit nutexaminerade"
Britt Hjert då?! Britt Hjert, för fan!